Jaroslaw Miklasiewicz

Jaroslaw Miklasiewicz werd in 1948 in Poznan geboren. Reeds op jonge leeftijd was hij geobsedeerd door tekenen en schilderen. Na het afronden van zijn middelbare technische opleiding ging hij als technicus aan het werk bij een van der grote fabrieken in Poznan. In zijn vrije tijd begon hij te schilderen en ontwikkelde zijn vaardigheden door kunstboeken te bestuderen en veelvuldige bezoeken aan galerieën en musea.

Strandtrap 1985. Olieverf op doek 58×40 cm

In de jaren 1971-1972 begon hij zich systematisch te verdiepen in de hedendaagse beeldende kunst en probeerde hij verschillende technieken uit. Hij maakte daarbij zoveel vordering dat hij in 1974 een onderscheiding behaalde bij een landelijke competitie ”Platteland taferelen” door amateurkunstenaars, onder auspiciën van het Provinciaal Bureau van Poznan en diverse persinstanties. Een van de juryleden was zijn beroemde stadgenoot en inspirator de graficus en posterkunstenaar Zbigniew Kaja (1924-1983). Dit succes betekende een doorbraak in zijn kunstenaarschap. In de jaren hierna bevestigde hij zijn kwaliteit door onderscheidingen bij diverse wedstrijden voor amateur kunstenaars. 

Management troika 1988. Olieverf op doek 38×61 cm

In 1983 verleende het Ministerie van Cultuur en Kunst hem vergunning om zich beroepsmatig te vestigen als beeldend kunstenaar. Hij werd lid van twee beroepsverenigingen en was reeds na vier jaar in staat om in zijn levensonderhoud te voorzien uit de inkomsten van zijn tekeningen en schilderijen.
Ook als professioneel kunstenaar werd hij veelvuldig onderscheiden tijdens belangrijke artistieke evenementen en wedstrijden in Polen. Daarnaast nam hij deel aan individuele en groepsexposities in het buitenland, waaronder de internationale Art Fairs in Gent en Keulen. 

De race der directeuren 1985. Olieverf op doek 65×81 cm

Miklasiewicz heeft zich voor zijn artistieke producten laten inspireren door de Vlaamse meester Pieter Brueghel en de Poolse schilder Jerzy Duda-Gracz (1941-2004). Hij toont zich een milde en ironische getuige van zijn tijd en is op zijn best bij de afbeelding van de absurditeit van de hedendaagse zakelijke bedrijvigheid.

De terugkomst van de verloren zoon 1987. Olieverf op doek 55,5×50 cm

Zijn werk is opgenomen in de collecties van het nationale museum te Poznań, de etnografische musea in Warschau en Krakau, de stedelijke musea in Poznan, Radom en Bratislava (Slowakije). En voorts in privécollecties in Polen, Nederland, Duitsland, België, Zweden, Portugal, Ierland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. 

VOOR MEER FOTO’S ZIE:

INSTAGRAMACCOUNT WILLEM OTTEN (#miklasiewiczwo)