De diagnose en aanpak van de arts bleken een schot in de roos. Bajkiewicz pakte de uitdaging met beide handen aan en kreeg de smaak te pakken. Gedurende twee jaar werkte hij in afzondering om vaardigheid op te bouwen en een eigen stijl te ontwikkelen. In 1963 nam hij deel aan een expositie in het wijkcentrum van Chelm waar zijn werk de interesse opriep van Bohdan Baranowski, hoogleraar historische etnografie. Baranowski adviseerde hem met olieverf te gaan werken en nam vier werken mee naar een expositie van niet-professionele kunstenaars in Lublin waar Bajkiewicz de eerste prijs ontving.
Een medewerkster van het bureau kunstexposities van Lublin regelde in 1964 de inzending van werk van Bajkiewicz voor een internationale tentoonstelling in de gerenommeerde Galerie Balzac te Parijs. Hierna volgde een lange reeks van exposities in Polen, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Zweden en Ukraïne. Bajkiewicz was een zeer productieve kunstenaar en schilderde onder meer kerken, stadspanorama’s, strandtaferelen en een indrukwekkende verbeelding van het concentratiekamp Auschwitz. Hij werd diverse malen onderscheiden en in 1984 werd een uitzending aan hem gewijd op de Poolse televisie. Meerdere Poolse musea hebben werk van hem aangekocht. Hij overleed in 1990 in zijn woonplaats Chelm.
VOOR MEER FOTO’S ZIE:
INSTAGRAMACCOUNT WILLEM OTTEN (#julianbajkiewicz)
(*) Voor deze levensbeschrijving is schriftelijk materiaal gebruikt van Elzbieta Bajkiewicz-Kalisczuk, kleindochter van de kunstenaar.