Bij hun speurtochten werden zij soms geadviseerd door oud-studiegenoten van Alina die als directeur of conservator van regionale musea fungeerden. Bijzondere steun werd geleverd door Alina’s oud-studiegenote Małgorzata Zawierucha, artistiek directeur van Cepelia, een landelijk opererende organisatie voor volkskunst. Een gulden contact was daarnaast de vooraanstaande Silezische kunstenaar Bronisław Krawczuk die een belangrijke collectie werken had opgebouwd van bevriende collega`s uit de beroemde ‘Grupa Janowska’. Voor leven en werk van Krawczuk zie zijn biografie in deze website.
Na de politieke omwenteling in 1989 liepen de aankopen geleidelijk terug. Het kunstenaarsbestand verminderde door overlijden, aanvaarding van banen in de marktsector en onderhoudswerkzaamheden aan de eigen woning. Daarnaast leidde het opkomende tourisme er toe dat de kunstenaars soms concessies deden aan het oorspronkelijk geleverde kwaliteitsniveau.
Als compensatie voor het teruglopend aanbod aan schilderijen en sculpturen bouwden zij in de negentiger jaren een verzameling op van ruim 30 Russische en Koptische iconen.