Kazimierz Adamiec

Kazimierz Adamiec werd in 1917 geboren in Łódź, de belangrijkste textielstad in Polen. Hij is zijn hele leven verbonden gebleven met deze stad. Hij werkte er als ongeschoold fabrieksarbeider in een van de grote textielfabrieken en had reeds op jonge leeftijd een passie opgevat voor de schilderkunst waaraan hij vrijwel al zijn vrije tijd besteedde.

Romance in de lente

Adamiec maakte voornamelijk olieverfwerken in lichte kleuren. Hij beeldde gewone mensen af tijdens familiebijeenkomsten, picknicks, festivals. Daarnaast schilderde hij dieren en stillevens. Zijn werken worden gekenmerkt door een kinderlijke uitstraling en een magische sfeer.

Nadat hem in 1959 de eerste prijs werd toegekend in een wedstrijd voor niet-professionele kunstenaars kwam zijn werk in de belangstelling te staan van de kunstminnende gemeenschap van Łódź. In de jaren zestig nam hij deel aan een groot aantal individuele tentoonstellingen en groepsexposities. Zijn werk werd enthousiast ontvangen en hij werd spoedig gerekend tot de groep van erkende naïeve schilders.

Koets in zonnig dorp

In de jaren zeventig bereikte Adamiec het hoogtepunt van zijn populariteit in zowel Polen als in het buitenland. Vooral in Italië vielen zijn schilderijen in de smaak. De gerenommeerde galeries ‘Cristoforis’ en ‘La Feluca’ – beide gevestigd in het historische centrum van Rome – verzorgden verkoopexposities van zijn werk. In het verlengde van hun promotieactiviteiten nam hij deel aan een reeks individuele en groepsexposities en ook daar werden zijn werken goed verkocht. Omdat Adamiec in Polen niet officieel was erkend als kunstenaar moest de uitvoer worden verzorgd door de Poolse Vereniging van Beeldende Kunstenaars die de makelaarsfunctie voor niet-professionele kunst vervulde. Adamiec ontving een honorering, die nauwelijks voldoende was om zijn kosten te dekken en nieuwe schildermaterialen aan te schaffen.

Drie fietsers in zonnig dorp

Begin jaren tachtig was het ten gevolge van de Poolse staat van beleg (1981-1983) gedaan met zijn buitenlandse exposities en de maatschappelijke onrust en malaise leidde in Polen tot doodtij in de kunstwereld. Hoewel Adamiec in1986 bij besluit van de minister van Cultuur en Kunst de officiële erkenning als professioneel kunstenaar verkreeg heeft hij geen kans gezien zijn vooraanstaande positie uit de zeventiger jaren te heroveren. Adamiec bleef schilderen tot zijn dood in 1999.

Jacht te paard, detail

Zijn werk is te zien geweest in vele exposities in Polen en Italië waaronder Galerie Collicola in Spoleto (1972 en 1973), Galerie Alfieri in Venetië (1972), Galerie La Feluca in Rome (1973), Internationale tentoonstelling in Pordenone (1974), Museum Rotonda della Besana in Milaan (1974), Hammer Gallery in Milaan (1975), Biënnale in Como (1974), Internationale tentoonstelling in Riccione (1974) en Gallery Elektrownia in Czeladz (2017).

Schilderijen van Adamiec zijn opgenomen in de collecties van musea in Polen (Krakau, Łódź, Warschau en Szczecin), Rome, Duitsland (Stuttgart en Bonn), Zwitserland (Neuchâtel) en Londen en in belangrijke private collecties in binnen- en buitenland.

VOOR MEER FOTO’S ZIE:

INSTAGRAMACCOUNT WILLEM OTTEN (#kazimierzadamiec of #adamiec)