Ludwik Wiecek

Wiecek (links) en een vriend

Ludwik Więcek werd in 1911 geboren in het dorpje Luzna in het zuidoosten van Polen. Hij was klein, slechthorend, had een spraakgebrek, verstandelijke beperkingen en een zwakke gezondheid. Door zijn spraakgebrek was het voor volwassenen lastig om met hem te communiceren. Een schoolopleiding zat er niet voor hem in.

Dorpstafereel met koeienhoeder, Olieverf op paneel 57×56 cm

Zijn hele leven verrichte hij lichte boerenwerkzaamheden zoals het hoeden van ganzen en koeien. Hij ondervond veel begrip van de plaatselijke boerenbevolking en kon goed overweg met (andere) kinderen. Zijn hele leven is hij blijven steken op het niveau van een klein jongentje. Hij was dol op verkleedpartijen en spelen. Zo rende hij bij voorbeeld in de zestiger jaren met een stoet kindertjes door het dorp om bewapend met een houten geweertje Vietnammetje te spelen.

Ontmoeting in het dorp, Olieverf op paneel 55×55 cm

Vanaf zijn jongensjaren had hij belangstelling voor de beelden en schilderijen in de dorpskerk en de reproducties van kunstwerken die hij aantrof in boeken en tijdschriften. Rond 1970 werd een van de boeren waarvoor hij werkte geroerd door de pogingen van Ludwiek om eigen kleurrijke schilderijtjes te maken naar de beelden die hij in de kerk zag en van de landerijen met vee en vogels in de omgeving. Om die liefhebberij te stimuleren kocht hij een buitenlands album voor hem met afbeeldingen van de schilderijen van Rubens, Titiaan, Giorgione, Manet, etc. Het was een geschenk voor de rest van Ludwiek’s leven. De thema’s die hij in dit album aantrof (slapende Venus, Olympia, de wonderbaarlijke visvangst) verbeeldde hij op zijn eigen wijze. Niet in de zin van kopiëren, maar als een herschepping naar zijn eigen belevingswereld en omgeving. Hij gaf de gebouwen en kleding van de afgebeelde personages een meer huiselijke en hedendaagse vorm. Daarnaast schilderde hij vanuit eigen fantasie landschappen met kinderen, vee en vogels.

Joodse feestdag, Olieverf op paneel 33×46 cm

Wiecek hechtte veel belang aan de kwaliteit en duurzaamheid van zijn schilderijen. Hij werkte met primaire kleuren op een harde ondergrond (paneel) en gebruikte veel vernis om een glanzend effect te verkrijgen. Door te schilderen ontsnapte hij aan de routine van het dagelijkse leven en werd hij ‘iemand’.

Dorpsgezicht, Olieverf op paneel 57×56 cm

Hij bleef schilderen tot zijn dood in 1985. Zijn werken zijn opgenomen in diverse Poolse (Radom, Bytom, Kraków, Katowice, etc.) en buitenlandse musea en collecties en worden nog regelmatig gepresenteerd op tentoonstellingen van niet-professionele kunst.

VOOR MEER FOTO’S ZIE:

INSTAGRAMACCOUNT WILLEM OTTEN (#ludwikwięcek)