Michal Rusewicz

Michał Rusewicz (*) werd in 1912 geboren in het dorpje Rudni bij Nowogrodek (in het noordwesten van het huidige Wit-Rusland nabij de grenzen met Polen en Litouwen). De oerbossen in deze regio waren in die tijd het exclusieve jachtterrein van tsaar Nicolaas II. De vader van Rusewicz werkte er als jachtopziener. Vanaf zijn vroege kinderjaren werd Michał betrokken bij zijn vaders werkzaamheden waardoor hij een grote gevoeligheid ontwikkelde voor de natuur. Zijn leven raakte doortrokken van het bos en hij was dol op spoorzoeken, strikken zetten, jagen en vissen. Na een zesjarige basisopleiding en een vervolgcursus trad hij op 18 jarige leeftijd in de voetsporen van zijn vader. 

Ooievaars in een boom (1984). Olieverf op paneel 40×60 cm.

Tijdens zijn militaire dienstplicht in het Poolse leger vervaardigde hij in de vrije uurtjes zijn eerste schilderijtjes. Hij trouwde jong en verrichtte diverse werkzaamheden om in het levensonderhoud van zijn snel groeiende gezin te voorzien. Als ‘bijverdienste’ trok hij er met zijn jachtgeweer op uit om wild te schieten in de bossen.

Ooievaars op een boerenschuur (1979). Olieverf op paneel 52×47 cm.

Na de inval van de Nazi-troepen in 1941 in de door de Russen bezette oostelijke gebieden van Polen (in kader van het Molotow-Ribbentrop verdrag) werden Rusewicz en zijn gezin naar Duitsland gedeporteerd voor dwangarbeid. Hij keerde in 1945 terug met een ernstig zieke vrouw en vestigde zich ten westen van de (nu Wit-Russische) stad Minsk. In 1953 verhuisde het gezin in verband met voortdurende politieke en sociale onrust naar het Poolse dorpje Jerzmanice Zdrój (Neder-Silezië) waar hij werk vond als bosarbeider. 

Stadsgezicht (1987). Olieverf op paneel 59×63 cm.

Na zijn pensionering in 1973 kreeg hij tijd om zich te wijden aan de reeds vanaf zijn schooltijd bestaande interesse voor schilder- en beeldhouwkunst. Hij schafte penselen, kwasten en olieverf aan en begon zijn jeugdherinneringen aan het leven in de wouden van zijn jeugdjaren vast te leggen. Daarnaast schilderde hij portretten van Poolse koningen, de Mona Lisa, stadsgezichten, circusuitvoeringen, ziekenhuisopnames en belangrijke bijeenkomsten van de socialistische partij. Zijn werken hebben door een forse penseelvoering in primaire kleuren, op een ondergrond van karton of board en zelfgemaakte ruwhouten omlijstingen een geheel eigen onmiddellijk herkenbare stijl.

Behalve als schilder was hij een vaardig producent van primitief ogende houtsnijwerken. Ook deze werken stralen zijn karakteristieke signatuur uit.

Pałac Kultury (1982). Olieverf op paneel 57×75 cm .

Reeds spoedig behaalde hij klinkende successen op regionale exposities voor amateurkunstenaars, er verschenen lovende artikelen over hem in de media en zijn werk werd aangekocht door private verzamelaars en musea. Zijn werk is opgenomen in de vaste collecties van de etnografische musea van Wrocław en Warszawa.

Hij overleed in 1992.

 

VOOR MEER FOTO’S ZIE:

INSTAGRAMACCOUNT WILLEM OTTEN (#rusewiczwo of #michałrusewicz)

(*) Voor deze levensbeschrijving is informatie gebruikt uit:

Aleksander Jackowski – Sztuka zwana naiwna – Warszawa 1995.