Stanislaw Korpa

Stanisław Korpa en Willem Otten 1982 (foto Alina Otten)

Stanisław Korpa werd in 1930 als jongste zoon geboren in een groot boerengezin met 5 hectaren grond in het dorpje Jeziory (nabij Sieradz in de Poolse provincie Łódź). Op 8-jarige leeftijd ging hij naar de lagere school waar hij de beste leerling was van de klas. Na een jaar werd de school door het uitbreken van de oorlog gesloten. In 1941 werd de boerderij door de Duitsers in gebruik genomen als militair oefenterrein en moest het gezin verhuizen naar familie in een nabij gelegen dorp. Korte tijd later werd het gezin naar Duitsland gedeporteerd voor dwangarbeid. Alleen Stanisław en een van zijn broers bleven achter. De communicatie met zijn analfabete ouders realiseerde Stanisław door middel van zelfgemaakte tekeningen.

Mechanisatie 1982. Olieverf op canvas 60×93 cm.

Na de bevrijding keerde hij samen met zijn gerepatrieerde moeder terug naar de boerderij. Vader was in januari 1945 overleden, het huis was vervangen door een grote bunker en de akker verwaarloosd. De piepjonge Korpa nam eigenhandig het boerenbedrijf ter hand en bouwde in enige jaren een nieuwe woning met een koestal en schuur.

De Heer God geeft Eva aan Adam 1983. Olieverf op canvas 60×93 cm.

Van 1952 tot 1955 vervulde hij zijn militaire dienstplicht waar hij onder meer decoratiewerkheden verrichtte. In zijn vrije uren schilderde hij portretten van maarschalk Rokossowski, president Bierut, etc. Na ontslag uit het leger volgde hij naast zijn boerenwerk een opleiding technisch tekenen en ontwerpen in Warszawa. Bij gebrek aan voldoende vooropleiding kwam hij niet aanmerking voor een diploma. Eind jaren vijftig begon hij devotie-, landschaps-, bloemenschilderijen en wandtapijten te vervaardigen die hij aan de plattelandsbevolking verkocht.

In 1960 verhuisde hij naar het dorpje Ruda bij Sieradz, trad in het huwelijk en begon een eigen boerderij met 5,5 hectaren landbouwgrond en enige koeien. Het jaar daarop beviel zijn vrouw van een drieling. Overdag boeren en bouwen en in de avonden en winters bezig zijn met kunst werd de structuur voor de rest van zijn leven.

Spelende kinderen. Houtsnijwerk. Collectie Etnografisch Museum Toruń.

In 1962 nam hij met enige schilderijen deel aan een concours voor niet-professionele kunstenaars in Łódź waar hem de 1e prijs werd toegekend. Na dit succes begon hij houtsnijwerken te produceren waarmee hij in 1964 de 2e prijs won in de door het museum van Sieradz georganiseerde wedstrijd “Rituele kunst en volksspeelgoed”. In 1966 ontving hij tijdens een regionaal concours 1e prijzen voor zowel zijn schilderijen als houtsnijwerken. In 1971 en 1972 volgden 1e prijzen bij de landelijke wedstrijden ‘Poolse kerststallen’ in Warszawa.

Jezus en de apostelen Petrus en Judas . Houtsnijwerk. Collectie Archeologisch en Etnografisch Museum Łódź.

Het museum van Sieradz organiseerde in 1971 Korpa’s eerste individuele expositie met als titel “Gebruiken en rituelen van Sieradz in de schilderijen van de volkskunstenaar Korpa”. In 1972 volgde een tweede individuele expositie in Warszawa met de titel “Houtsnijwerken en schilderijen van Stanislaw Korpa”. In latere jaren exposeerde hij nog vele malen in binnen- en buitenland (Joego-Slavië, Duitsland, België en Engeland) en zijn werk haalde diverse malen de landelijke pers en de televisie.

Korpa’s schilderijen en houtsnijwerken zijn opgenomen in de collecties van musea in Polen (Sieradz, Lublin, Krakow, Łódź, Torun, Warszawa, etc.), Duitsland (Berlijn) en private collecties in binnen- en buitenland. Hij was lid van de vereniging van vrienden van de Schone Kunsten in Łódź en werd voor zijn artistieke prestaties in 1989 onderscheiden met de prestigieuze Oskar Kolberg prijs.