Wladyslaw Saldyka

Władysław Sałdyka (*) werd in 1915 geboren in Ostrowy Tuszowskie, een dorp in het zuidoosten van Polen. Na de tweede wereldoorlog oorlog vestigden zijn ouders zich met het gezin in Kąty Wrocławskie een kleine stad in Neder-Silezië. Władysław vond er werk in een melkfabriek en stichtte een gezin. In 1957 liep hij bij het uitkoken van een melkblik zodanige brandwonden op dat hij blind werd aan een oog. Hij werd vervolgens bewaker bij een bouwbedrijf in Wrocław.

Oogsttijd (198?). Olieverf op board 35×74 cm.

Na zijn pensionering trok hij zich in toenemende mate terug in zijn tuinhuisje waar hij ‘alleen met zichzelf’ naar de radio luisterde en naar de beleving van zijn gezinsleden wat ‘aanrommelde’ met hout en verf. De contacten met vrouw en kinderen waren voornamelijk beperkt tot gezamenlijk koffiedrinken en het avondeten. Hij ontving incidenteel een oude vriend en ‘drukte’zich voor familiebijeenkomsten. Conversatie vond hij zonde van de tijd. De beschikbare tijd besteedde hij aan de voor zijn gezinsleden nog onduidelijke hobby.

Ontbijt onder de hooiberg (198?). Olieverf op board 42×71 cm.

Na enige tijd kwamen zijn gezinsleden er achter dat hij was begonnen met schilderen en houtsnijden. Ze waren zeer verrast want daar hadden ze Władysław nooit eerder over gehoord. Nog verbazingwekkender was de energie die er bij hem losbarstte.

Oogstfeest (198?). Olieverf op board 45×79 cm.

In zijn schilderijen verbeeldde Sałdyka scènes uit zijn kindertijd, het boerenleven op het platteland en gebeurtenissen in de politiek-militaire geschiedenis van Polen.

Trouwpartij op het veld (198?). Olieverf op board 50×75 cm .

Voor zijn houtsnijwerk trok hij met bijl en zaag het bos in om met nauwelijks te tillen boomstammen terug te komen. In zijn tuinhuisje hakte en sneed hij dat het een lieve lust was. Hij vervaardigde polychrome sculpturen van vogels (eenden, fazanten, kalkoenen, toekans, papagaaien, parelhoenders, pauwen, ooievaars, spechten en uilen), traditionele afbeeldingen uit de religieuze volkskunst, een muziekgezelschap op groot formaat (1,5 meter) en een mysterieuze boot die direct uit een droom leek te zijn voortgekomen. Soms werkte hij met polyethyleen. Behalve driedimensionale beelden maakte hij reliëfsculpturen met afbeeldingen van het boerenleven.

Terugkomst van Piłsudski uit Duitse gevangenschap (198?). Olieverf op board 52×72 cm.

Władysław Sałdyka was tot zijn dood in 1999 zeer productief. Zijn schilderijen en houtsnijwerken werden aangekocht voor de musea van Wrocław en Jelenia Góra en vele belangrijke private collecties in en het buitenland. Hij nam deel aan een groot aantal exposities en werd veelvuldig onderscheiden.

 (*) Voor deze levensbeschrijving is gebruik gemaakt van informatie uit een interview door Hanna Jurowska-Kępa (Vereniging van liefhebbers van het land Kącka) met de zoon en de dochter van de kunstenaar.

VOOR SALDYKA’S HOUTSNIJWERKEN ZIE:

www.turning-naive.nl/wladyslaw-saldyka